Program wyborczy na lata 2024-2028 oparłam na doświadczeniu z realizacji założeń i zadań podjętych w 2020 roku. Zadań realizowanych często w trudnych do przewidzenia i nieoczekiwanie zmieniających się warunkach, w których przyszło nam działać przez ostatnie cztery lata. Inspiracją do przygotowania programu były także doświadczenia z realizacji Strategii Rozwoju Politechniki Białostockiej na lata 2021-2024 z perspektywą przedłużenia do 2030.
Strategia, pozytywnie zaopiniowana na początku mojej kadencji przez Radę Uczelni i uchwalona przez Senat Politechniki Białostockiej, stała się podstawą do pogłębionej analizy, w którą zaangażowana została cała społeczność akademicka, a także interesariusze zewnętrzni. W ramach prac realizowanych w powołanych przeze mnie zespołach przeprowadziliśmy wspólnie diagnozę stanu istniejącego, analizowaliśmy scenariusze rozwoju Politechniki Białostockiej w perspektywie do 2030 roku, ustaliliśmy kierunki działań strategicznych i społecznie pożądaną wizję rozwoju naszej Uczelni. W efekcie opracowaliśmy program działań operacyjnych, których wykonanie monitoruje powołany w tym celu Zespół. Działania operacyjne, które służą realizacji celów strategicznych, zdeterminowały kierunki i zakresy, podejmowanych w ciągu ostatnich czterech lat, prac służących rozwojowi i doskonaleniu wszystkich aspektów funkcjonowania Uczelni.
Pragnę kontynuować rozpoczęte działania i wypracowane wspólnie dobre rozwiązania. Kolejne cztery lata działalności Politechniki Białostockiej powinny charakteryzować się jeszcze bardziej dynamicznym rozwojem w kierunkach pożądanych przez całą społeczność akademicką, wzmacnianiem naszych specjalizacji, doskonaleniem zasad funkcjonowania, zwiększaniem rozpoznawalności naszej marki, rozbudową i modernizacją infrastruktury. Prezentowany program wyborczy konsultowałam z wieloma moimi współpracownikami, aby jak najlepiej wyrażał potrzeby i aspiracje naszej Uczelni.
Wizję rozwoju Politechniki Białostockiej winna tworzyć cała społeczność Uczelni, a rektor powinien być liderem, a nie zarządcą. Pragnę dalej rozwijać partycypacyjny model zarządzania, integrujący zespoły Pracowników, a także Studentów i Doktorantów wokół wspólnych celów, umożliwiający realny wpływ każdego z nas na działanie naszej Uczelni. Wspólnie stworzoną wizję możemy razem skutecznie zrealizować.
Dołożę wszelkich starań, aby Politechnika Białostocka była postrzegana jako uczelnia odpowiedzialna społecznie, świadoma wyzwań cywilizacyjnych, w tym środowiskowych, przekazująca Studentom i Doktorantom wiedzę dotyczącą zrównoważonego rozwoju i doskonaląca kompetencje przyszłości. Uczelnia otwarta na szeroką współpracę, inspirująca postęp technologiczny, integrująca różne środowiska, podejmująca wyzwania zgodne z jej misją, dająca przestrzeń do rozwoju ludziom z pasją. Uczelnia, która buduje kulturę organizacyjną, gdzie spokojna i komfortowa atmosfera w miejscu pracy jest kluczowym warunkiem rozwoju każdego zespołu.
– wiodący ośrodek naukowy i badawczo-rozwojowy
- Opracowanie systemowego wsparcia dyscyplin naukowych, reprezentowanych w Politechnice Białostockiej, w przygotowaniu do ewaluacji jakości działalności naukowej. Kontynuacja dyskusji nad nowymi dyscyplinami. Opracowanie ścieżki postępowania zmierzającej do uzyskania statusu uczelni badawczej.
- Dalsze wspieranie innowacyjnych i interdyscyplinarnych kierunków badań oraz unikalnych specjalizacji w wybranych obszarach. Stwarzanie zachęt do rozwoju interdyscyplinarnych (w tym międzyinstytutowych) zespołów badawczych.
- Dalsze promowanie umiędzynarodowienia badań naukowych i dbanie o trwałość partnerstw międzynarodowych, w których obecna jest Politechnika Białostocka.
- Kontynuowanie rozwoju systemu merytorycznego wsparcia w zakresie przygotowania wniosków projektowych. Finalizacja utworzenia jednostki proaktywnie wspierającej liderów i zespoły naukowe w sporządzaniu i weryfikacji wniosków projektowych, wyszukiwaniu partnerów naukowych i przemysłowych.
- Rozwijanie i umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej PB, między innymi dzięki wspólnym doktoratom z uczelniami zagranicznymi.
- Doskonalenie systemu wspierania nauki poprzez program premii i zniżek pensum dydaktycznego za najbardziej wartościowe publikacje, patenty, a także uzyskane granty.
- Przygotowanie programu pozyskiwania profesorów wizytujących z renomowanych uczelni w celu prowadzenia badań, wykładów, konsultacji oraz współpracy z naukowcami, doktorantami i studentami Politechniki Białostockiej.
- Przygotowanie programu pozyskiwania wybitnych młodych naukowców w celu kontynuowania kariery naukowej w naszej Uczelni (np. program post-doc).
- Kontynuowanie rozbudowy bazy naukowo-badawczej, między innymi poprzez duże wewnętrzne granty aparaturowe. Promowanie szerokiego, interdyscyplinarnego jej wykorzystania.
- Intensyfikowanie działań i wzmocnienie znaczenia Komisji ds. Transferu Technologii, m.in nawiązanie współpracy z brokerami technologii na wydziałach. Wszechstronna pomoc merytoryczna i finansowa w komercjalizacji patentów, wynalazków, wdrażaniu pomysłów dotyczących nowych technologii, budowania prototypów itp.
- Wdrożenie programów szkoleniowych dla pracowników z zakresu komercjalizacji działalności badawczej, przedsiębiorczości, transferu technologii do gospodarki, ochrony własności intelektualnej, współpracy z otoczeniem gospodarczym.
- Wzmocnienie promocji i popularyzacji badań naukowych realizowanych w Uczelni, a w szczególności ich znaczenia dla naszego regionu.
- Sukcesywne wdrażanie rekomendacji inicjatyw międzynarodowych w zakresie podnoszenia jakości nauki, m.in. HR Excellence in Research (Europejska Strategia dla Naukowców), European Research Area (Europejska Przestrzeń Badawcza), CoARA (Coalition for Advancing Research Assessment) i in.
– nowoczesna jednostka dydaktyczna
- Opracowanie programów studiów rozwijających kompetencje przyszłości zgodnie z wymaganiami europejskimi: kompetencje techniczne – zielone kompetencje, kompetencje cyfrowe, umiejętność korzystania z danych; kompetencje nietechniczne – komunikacja interpersonalna, przedsiębiorczość, podejście interdyscyplinarne, praca metodą projektu, świadomość konieczności kształcenia się przez całe życie, umiejętność pracy w środowisku wielokulturowym itp.
- Rozwijanie otwartego kształcenia akademickiego dzięki zróżnicowanej ofercie specjalistycznych programów studiów, studiów podyplomowych i krótkich kursów, uwzględniających aktualne oraz przyszłe potrzeby regionu i kraju, a także przemiany społeczne i technologiczne. Wzbogacenie oferty dydaktycznej o certyfikaty z mikropoświadczeniami.
- Realizowanie projektów dydaktycznych i innych działań zmierzających do wyposażenia studentów w umiejętności niezbędne na międzynarodowym rynku pracy (certyfikaty i międzynarodowe akredytacje kierunków studiów, staże i praktyki zagraniczne itp.).
- Opracowanie zasad tworzenia systemu kształcenia interdyscyplinarnego na kierunkach studiów prowadzonych przez Uczelnię, a także kształcenia prowadzonego z udziałem partnerów przemysłowych i innych instytucji. Zwiększenie liczby kierunków i specjalności dualnych.
- Stałe poszerzanie oferty studiów wspólnych z uczelniami zagranicznymi.
- Rozwijanie systemu wsparcia dydaktyki, polityka kadrowa wspierająca rozwój kompetencji dydaktycznych (nagrody, awanse itp.).
- Upowszechnienie elastycznej organizacji procesu dydaktycznego, a także stosowania innowacyjnych metod i technik dydaktycznych, takich jak uczenie oparte na rozwiązywaniu problemów, uczenie przez działanie, gamifikacja, odwrócona klasa, inteligentne tutoriale, wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
- Szerokie wykorzystanie tutoringu i mentoringu jako nowoczesnych metod zindywidualizowanego kształcenia.
- Rozwijanie laboratoriów dydaktycznych, unowocześnianie i dostosowanie do kształcenia w zakresie nowoczesnych technologii, zgodnie z oczekiwaniami współczesnego studenta, jak również z oczekiwaniami rynku pracy. Tworzenie pracowni, prototypowni, modelarni itp. przeznaczonych dla studentów, rozwijanie stref kreatywnej współpracy w budynkach PB.
- Wspieranie zarządzania talentami wśród studentów. Identyfikowanie oraz wspieranie i zapewnienie uzdolnionym studentom odpowiednich warunków do rozwoju np. poprzez stypendia, szkolenia i mentoring.
- Utworzenie zespołu monitorującego trendy kształcenia akademickiego, zajmującego się rekomendowaniem i opiniowaniem rozwiązań poprawiających jakość i efektywność kształcenia.
- Systemowe angażowanie pracodawców z regionu w proces rekrutacji kandydatów na studia.
- Zacieśnienie współpracy z organizacją Erasmus Student Network.
Ponadto w sprawach studenckich i doktoranckich:
- Bliska, partnerska współpraca z Samorządem Studentów, Samorządem Doktorantów, organizacjami studenckimi, kołami naukowymi i Akademickim Związkiem Sportowym. Kontynuacja systemowego wsparcia ich działalności dzięki utrzymaniu środków finansowych przeznaczanych na cele studenckie w wysokości do 0,5% subwencji.
- Szersze włączanie studentów i ich inicjatyw w budowanie marki Politechniki Białostockiej jako Uczelni odpowiedzialnej społecznie, wrażliwej na potrzeby otoczenia, rozwijającej kompetencje przyszłości.
- Dalsze wspieranie naukowej aktywności studentów, promowanie osiągnięć kół naukowych, a także współpracy studentów z partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego pod kierunkiem naukowców Uczelni.
- Rozwój oferty krajowych i zagranicznych staży i praktyk dla studentów przy zaangażowaniu Biura Karier i Współpracy z Absolwentami oraz Działu Mobilności i Umów Międzynarodowych.
- Wzbogacenie możliwości dodatkowego rozwoju osobistego studentów i doktorantów poprzez udział w programach rozwoju kariery zawodowej. Intensyfikacja działań w zakresie doradztwa zawodowego.
- Rozszerzanie wsparcia studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Stworzenie systemu wsparcia nowo przyjętych studentów (tutoring rówieśniczy, elektroniczny podręcznik dla nowo przyjętych studentów, zajęcia z organizacji uczenia się, radzenia sobie ze stresem i in.) w celu łatwiejszej adaptacji do nowych warunków, wsparcia w pierwszych krokach na Uczelni, pomocy w nauce i in.
- Wprowadzenie stypendiów specjalistycznych/dziedzinowych za wyjątkowe osiągnięcia akademickie, sportowe, artystyczne oraz za aktywny udział w życiu organizacji studenckich, w tym we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
– silna struktura wewnętrzna i rozpoznawalna marka
- Dostosowanie prawa uczelnianego przy udziale całej społeczności akademickiej do celów strategicznych oraz zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych.
- Wspieranie inicjatyw pracowników i studentów ukierunkowanych na doskonalenie struktury i funkcjonowania Uczelni.
- Utrzymanie stabilnej kondycji finansowej poprzez dążenie do bilansowania kosztów i przychodów, budowanie bezpieczeństwa finansowego oraz dywersyfikacja źródeł finansowania, między innymi poprzez rozwój oferty odpłatnych form kształcenia i zwiększenie przychodu Uczelni z tytułu wykorzystania infrastruktury do celów komercyjnych.
- Kontynuowanie procesu cyfryzacji Uczelni (między innymi wdrożenie elektronicznego systemu oceny pracowników oraz systemu do zarządzania projektami naukowymi i dydaktycznymi realizowanymi w PB).
- Ustawiczne działania w kierunku odciążenia pracowników Uczelni od biurokracji. Opracowanie i wdrożenie kompleksowego rozwiązania dedykowanego gromadzeniu, przetwarzaniu i analizie danych o zasobach Uczelni.
- Dalsze działania w kierunku zielonej transformacji Uczelni zgodnie ze Strategią „Moja Zielona Politechnika”.
- Sfinalizowanie przygotowania zaktualizowanego Planu Zagospodarowania Terenu PB.
- Kontynuowanie remontów infrastruktury i obiektów Politechniki Białostockiej. Dostosowanie do przepisów p. poż., w tym budowa dróg dojazdowych do budynków, konsekwentne prowadzenie remontów infrastruktury podziemnej (energetycznej, telekomunikacyjnej, kanalizacyjnej itp.), kontynuacja remontów i modernizacji domów studenta. Kontynuacja działań w kierunku podnoszenia bezpieczeństwa na kampusie. Szerokie dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, likwidacja barier architektonicznych.
- Działania w kierunku powstania Podlaskiego Centrum Technologii Cyfrowych w Politechnice Białostockiej.
- Prowadzenie wielokierunkowych i wieloletnich analiz potrzeb w zakresie rozwoju, unowocześnienia i utrzymania infrastruktury – plany zagospodarowania, wieloletnie plany inwestycyjne, remontowe itp.
- Rozszerzenie zakresu i ulepszenie form wsparcia psychologicznego dla członków społeczności akademickiej.
- Rozwijanie kompetencji międzykulturowych jako koniecznego elementu tworzenia otwartego i tolerancyjnego środowiska akademickiego poprzez organizację i promocję wydarzeń integrujących o charakterze międzynarodowym (np. sportowych, kulturalnych, szkoleniowych).
- Podwyższenie i umocnienie pozycji Uczelni w rankingach międzynarodowych.
- Wspieranie aktywności sportowej studentów i pracowników, między innymi dzięki nowo wybudowanemu kompleksowi boisk i kortów, a także sekcjom i klubom sportowym PB.
- Wspieranie działalności kulturalnej na kampusie PB: Juwenalia i inne wydarzenia masowe, koncerty, wystawy itp.
- Rozwój mediów uczelnianych: Radio Akadera, Platon TV, Geekstok.
Ponadto w sprawach pracowniczych:
- Rozwijanie partycypacyjnego modelu zarządzania Uczelnią.
- Zapewnienie skutecznego rozwoju kompetencji i umiejętności wspomagających skuteczne wykonywanie powierzonych pracownikom zadań. Indywidualizacja ścieżek rozwoju z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb pracowników, zapewnienie równego dostępu i zachęta do stałego wszechstronnego uczenia się. Ukierunkowany rozwój kompetencji kadry dydaktycznej, administracyjnej i technicznej.
- Wspieranie rozwoju młodych pracowników nauki np. poprzez możliwość udziału w stażach naukowych i przemysłowych.
- Opracowanie programu adaptacyjnego dla nowych pracowników, w tym obcokrajowców.
- Realizowanie dotychczasowych założeń polityki równości, poszanowania różnorodności oraz przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i niewłaściwym relacjom w miejscu pracy i nauki, zgodnie ze Strategią Społecznej Odpowiedzialności Uczelni.
- Doskonalenie zasad nagradzania za efektywność, wydajność, kompetencje i kreatywność pracowników wszystkich grup. Rozwijanie skutecznej i efektywnej wewnętrznej komunikacji między pracownikami Uczelni. Usprawnienie współpracy pomiędzy administracją centralną i wydziałową (promowanie inicjatyw takich jak Uczelniane Forum Dziekanatów itp.).
- Wspieranie integracji społeczności akademickiej Politechniki Białostockiej przez serię wydarzeń i spotkań mających na celu wzmacnianie współpracy kadry naukowo-dydaktycznej, personelu administracyjnego, obsługi, studentów, doktorantów, absolwentów oraz przedstawicieli środowiska zewnętrznego.
– korzystne relacje z otoczeniem
- Identyfikowanie i monitorowanie potrzeb otoczenia biznesowego i administracyjnego.
- Opracowanie modelu komunikacji Politechniki Białostockiej z podmiotami zewnętrznymi, który zakłada ustalenie zasad współpracy, określenie zakresu patronatów, aktualizację istniejących porozumień oraz dbałość o utrzymanie dobrych relacji.
- Kreowanie Politechniki Białostockiej jako miejsca dyskusji nad możliwościami rozwoju regionu w zakresie wspólnego, zrównoważonego rozwoju gospodarczego, przepływu idei i tworzenia kultury współpracy środowiska akademickiego z otoczeniem.
- Poszerzanie i rozwijanie oferty usług przeznaczonych dla przedsiębiorców i instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego.
- Wzmacnianie współpracy z jednostkami otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym ze środowiskami absolwentów, w zakresie rozwoju infrastruktury dydaktycznej Uczelni (np. sale patronackie, laboratoria dydaktyczne).
- Rozwijanie sieci współpracy z uczelniami z regionu, kraju, Europy i świata (np. Politechniczna Sieć Via Carpatia, Across, International School of Engineering)
- Inicjowanie działań na rzecz promowania Białegostoku jako ośrodka akademickiego we współpracy z innymi uczelniami i miastem Białystok. Podejmowanie inicjatyw współpracy z samorządem miasta i regionu ze znaczącym udziałem studentów w celu zatrzymania kadr inżynierskich w regionie.
- Poszukiwanie nowych form współpracy i umacnianie więzi z licznymi partnerami zagranicznymi w ramach programów ponadnarodowych.
- Stworzenie ram systemowych dla przyciągania do Politechniki Białostockiej najlepszych studentów, doktorantów i pracowników (w tym z ośrodków zagranicznych). Intensyfikowanie działań zbliżających środowisko akademickie i biznes – konferencje, panele dyskusyjne, fora wymiany pomysłów i potrzeb, „okrągłe stoły”, opracowanie i wdrożenie systemu komunikacji Uczelni z partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego.
- Zwiększenie roli rad przedsiębiorców na wydziałach i w instytutach jako głosu otoczenia społeczno-gospodarczego w kształtowaniu procesu dydaktycznego.
- Zacieśnienie współpracy z przedsiębiorcami w zakresie realizacji prac inżynierskich, magisterskich i doktorskich.
- Dalsza systemowa współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi (m.in. obejmowanie patronatami PB poszczególnych klas, organizacja konkursów dla uczniów, wspieranie szkolnych doradców zawodowych).
- Wspieranie Instytutu Innowacji i Technologii Sp. z o.o., spółki celowej Politechniki Białostockiej, jako centrum badawczo-rozwojowego i ośrodka transferu wyników prac badawczo-rozwojowych pracowników Uczelni.